Monday 16 March 2020

Husmorstips i tiden...


Husmorstips! Nu känns det som jag behöver sådana och att minnas och använda de kunskaper jag har, nu kommer tankar som "hur blir det om matförsörjningen i landet sinar?"  känner ni detsamma som jag?
Jag tror inte att det kommer att hända, men, den här corona-krisen har lett mina tankar till downshifting, att bruka det jag har, hushålla med resurser och att förbereda mig inför att behöva leva på ett annat sätt...

Därför tänkte jag såhär, det här kan ni räkna som tips, jag hoppas att de ska fungera bra, en del saker har jag gjort tidigare men en del är nya för mig också. Små saker men kan vara bra att ha. Istället för att bara bunkra mat och inte minst toalettpapper. Vissa varor behövs köpas extra men detta kan ses som en annan typ av husmorsförberedelser. Lite som det var förr i tiden tänker jag. Så, lets go...

* Har handlat en del badvaror som torrvaror tex. mjöl, frön, ris och bönor som även går att grodda, även köpt kryddor, ost och smör. En del kött, bär, frukt och grönt att frysa in, har även köpt färska kryddor i kruka att vattna och sköta om för att ha kryddgrönr länge om det vill sig väl🙂
* Har gjort en surdeg som ska matas med lite mjöl och vatten då och då... istället för att köpa jäst att baka bröd med.
*Har köpt frön att så... morot, sallad, lök, kryddor, körsbärstomat, zuchini osv.. Mycket går bra att odla i fönstret och på balkong också! Kan vara gott att ha hemma och är antiinflammatoriska ingredienser till mat.
*Pillar ur frön ur grönsaker och frukt, sparar dem och planterar
* Spara och skölj ur mjölkkartonger och smörpaket, såsburkar tex, bra att ha till plantering och förvaring!
* Har klippt ett gammalt tyg i mindre bitar för att torka saker som spillts osv. Istället för toa/hushållspapper.

Några bra tips att använda kanske...

Idag har jag gjort ett surdegsbröd från surdegen jag gjorde i förrgår, matat surdegen med mjöl och vatten samt sått paprika, citron och körsbärstomater..
...får se om det dyker upp några plantor snart! Spännande.

Kram till er alla och ta hand om er!

StinaJohanna



No comments:

Post a Comment